Wat gaat de tijd snel... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Robert&Jasmijn Wilde - WaarBenJij.nu Wat gaat de tijd snel... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Robert&Jasmijn Wilde - WaarBenJij.nu

Wat gaat de tijd snel...

Door: Jasmijn

Blijf op de hoogte en volg Robert&Jasmijn

12 Januari 2016 | Panama, Panama-stad

Alweer 2 maanden geleden was ons laatste reisverslag, en wat hebben wij alweer veel meegemaakt..

Eind november hebben wij Pi weer afgezet op Hato, om terug te gaan naar het koude Nederland. De dag erna heeft Robert en zondag ochtend vroeg meegedaan aan de KLM Marathon, wel de 10 km maar dat was ook wel genoeg. Het was die dag ook erg benauwd en toch heeft hij een hele goede tijd neer gezet! Om trots op te zijn!
Een week later kwamen op vrijdagavond Wim en Astrid uit Bonaire aan voor een weekend hier. Gezellig meteen even door naar Mambo Beach voor een Happy Hour en daarna een hapje eten aan het strand.
Zaterdag zijn wij met ze 4e een rondje gaan rijden over het eiland en hebben wij vele mooie plekjes van Curacao laten zijn. ’s avonds zijn wij op Sinterklaasavond naar de Happy Hour en hapje bij Zanzibar geweest, altijd fijn met een mooie zonsondergang.
Op zondag zijn Wim en Astrid naar Willemstad geweest, wel was het die dag net heel erg rustig omdat er een keer geen cruise boten waren en daardoor bijna alle winkels dicht zaten. Zelf zijn wij toen bezig geweest om onze koffers in te pakken voor onze vakantie die dag erna.
Op maandag heeft Robert ’s morgens vroeg Wim en Astrid weer afgezet op het vliegveld na een heel gezellig weekend. Over een paar weken doen wij het weer gezellig over alleen dan op Bonaire! ;-)
Nadat Robert nog een paar uurtjes heeft gewerkt hebben wij onze spullen gepakt en zijn wij op de boot gestapt voor onze week vakantie.

Zo bijzonder z’n cruiseboot, het was de eerste keer dat wij een cruise hebben gemaakt en dan is het wel heel even wennen. Maar na een dag ben je er wel aan gewent en het is ook wel fijn dat je je hotel altijd mee heb naar alle landen die je bezoekt.
Wij zijn eerst naar Venezuela gevaren, hier kwamen wij dinsdag aan. Helaas waren de enkele excursies die ze daar hadden al vol en zelf op pad gaan daar is niet zo verstandig. Venezuela staat niet echt bekend als een echt veilig land dus we hebben ervoor gekozen om onze vakantie rustig te beginnen en zijn rond gaan kijken op de boot en lekker ontspannen.
De volgende ochtend kwamen wij aan op Aruba, hier zijn we zelf van boot gegaan en hebben wij een auto gehuurd. Heerlijk uren lang met ze 2e rond gereden en het hele eiland gezien. Het is heel bijzonder dat een eiland waarvan je eigenlijk denk dat het wel op Curacao lijkt omdat het onder de Nederlandse Antillen valt toch nog wel zo anders is.
Aruba is een wat meer Amerikaans eiland en dat kan je wel zien in alles. Hoe de gebouwen eruit zien, de hotels en zelfs verkeersborden. Ook is het eiland voor een groot gedeelte bebouwd dus zijn er niet heel veel rustige plekjes op het eiland om de natuurgebieden aan de randen na.
Aan het einde van de dag weer terug op de boot en de dag erna een hele dag op de boot om te varen naar onze volgende bestemming, Panama.
In Panama hadden wij een excursie geboekt en zijn hier in een bus gestapt die ons naar het Panama kanaal heeft gebracht, dwars door de mooie jungle. Bij 1 van de sluizen aangekomen hadden wij geluk dat er net een boot daarheen moest dus hebben wij kunnen zien doe de sluizen te werk gaan.
Daarna zijn wij doorgereden naar het oude centrum van Panama waar wij een rondleiding hebben gekregen. Erg mooi om dat allemaal te doen want de huizen zijn erg goed onderhouden. Vanaf het oude gedeelte zie je over het water het nieuwe Panama liggen, volgebouwd met hele hoge gebouwen. Wij zijn naar het nieuwe centrum gereden om daar te lunchen. Na al deze indrukken zijn wij terug gereden naar de boot.

De dag erna kwamen wij in de ochtend aan in Colombia, het eerst wat ons opviel is dat het echt zo warm daar was en vochtig, maar wel een erg mooi gezicht vanaf de boot. Ook hier hadden wij een excursie geboekt en zijn wij met een Hop on- Hop off bus door de stad heen gereden. Wel een erg leuke manier om toch heel veel te zien dan de stad zelfs met het warme weer. Bij het oude centrum zijn wij uitgestapt voor een rondleiding door de stad. Na een paar uur door het oude en nieuwe centrum zijn wij weer terug naar de boot gegaan. Hier hebben wij met een drankje over op het dek gezeten en gekeken over de haven en genoten van de mooie zonsondergang achter de grote gebouwen van het nieuwe centrum.
Op maandag ochtend zijn wij weer aangekomen in Curacao, Robert is die middag ook weer gaan werken.

2 dagen erna stonden wij weer op Hato alleen nu om mijn moeder op te halen. Na een goede vlucht kwam ze aan op het zonnige eiland. Ze heeft erg genoten van het heerlijke weer en uit kunnen rusten. Wij hebben het eiland laten zien en tussendoor nog een lekker dagje in de Spa gehad. Eigenlijk zou mijn moeder op de terug weg een overstap hebben op Aruba van een paar uur maar omdat het zo rustig was konden we overboeken dat ze in de rechtstreekse vlucht kon. Dat scheelde 5 uur reizen dus kwam ze op 1e kerst ochtend vroeg aan op Schiphol. Gelukkig komt ze in April weer langs dus dan kunnen wij nog meer mooie plekken laten zien op het eiland.

1e kerstdag waren wij uitgenodigd bij de buurvrouw om daar te brunchen samen met 12 andere. Erg gezellig om zo met ze alle samen te zijn. Daarna hebben wij even rustig thuis gezeten om ’s avonds naar een optreden te gaan van Gers Pardoel op het strand samen met Bert, Fennet, Korine en Ceryl. Ja een paar gezellige uren besloten wij samen met Korine en Ceryl om naar de Full Moon Party te gaan op Kokomo. Erg leuk om mee te maken en om op deze manier je kerst dagen door te brengen.
Op 2e kerstdag zijn wij lekker rustig thuis geweest en ’s avond gezellig samen gebarbecued.

Met oud en nieuw zijn wij overdag naar Punda gegaan voor de grote Pagara in de stad, dit is de attractie hier op oudjaarsdag. Het een een vuurwerkmat van 2,5 km lang die dwars door alle straten neer wordt gelegd. In het totaal duurt het dan ook ongeveer 45 min voordat het klaar is. Je ziet, hoort en ruikt het al van een afstand wanneer ze hem hebben aangestoken. En zodra de mat vlakbij is kan je bijna niet meer zien door de rook, en ook niet kan ademen door de stank en door het geluid je oren dicht hou… Maar het is erg leuk om het een keer mee te maken.
’s avonds zijn wij om 11u naar Bert en Fennet geweest om daarna naar een heel mooi uitzichtpunt te lopen en daar om 12u te kijken van al dat mooie vuurwerk. Wij hadden al heel veel gezien want het was op 2e kerstdag al begonnen met het vuurwerk afsteken hier en zelfs gisteren (11-01) was er nog enkel vuurwerk te zien hier)

Op nieuwjaarsdag hebben wij een nieuwjaarsduik gemaakt bij Zanzibar, en omdat het natuurlijk lekker Nederlands is hebben wij die ochtend mijn oude fiets uit de schuur gepakt en zijn wij met ze 2e op 1 fiets naar het strand toe gegaan. Toen wij daar aankwamen waren wij ook echt wel toe een aan verkoelende duik. Gezellig met ze alle een Unox muts op en om 12u allemaal het water in. Robert sprong er eerst in en ik erna, helaas niet echt gezien dat het iets ondieper was dan ik dacht dus raakte met mijn voet een steen. (Helaas een week een gekneusde voet gehad…) Na 20 min lekker in zee zijn wij eruit gegaan en kregen wij allemaal een kopje erwtensoep!

Vorige week ben ik erg ziek geworden, begon met een verkoudheid maar liep uit op een fikse bijholteontsteking met erge koorts en heel veel pijn. En dat terwijl ik net had gesolliciteerd op een functie als huiswerk begeleidster, en na 2 uur na mijn mail al een reactie kreeg dat ik vrijdag op gesprek mocht komen.
Na 2 dagen al koorts en zo beroerd ben ik toch vrijdagochtend er naartoe gegaan. Heel erg leuk gesprek en na 1,5 uur kreeg ik al de vraag of ik volgende week kon beginnen. Dus, vanmiddag is mijn eerste werkdag hier!! Ben heel erg benieuwd en heb er heel veel zin in. Het is voor 20 uur in de week, 4 middagen kinderen begeleiden na school.
Na het gesprek naar huis mijn bed in en gelukkig nadat ik op vrijdag eerst verkeerde antibiotica had gehad waar ik allergisch op was kreeg ik op zaterdag 2 goede sterke middelen waardoor ik mij eindelijk weer iets beter voel zodat ik aan de slag kan gaan.

Bij Robert gaat het ook goed op zijn werk. Hij heeft het heel goed naar zijn zin ook al loopt het natuurlijk altijd wel iets anders dan in Nederland, de cultuur blijft hier natuurlijk iets anders dan wij gewent zijn en dat ik gewoon goed zichtbaar op het werk. Het is een hele mooie uitdaging en werkt en voor zijn plezier.

Afgelopen zondag zijn Robert zijn ouders en zusje en vriend aangekomen. Ze waren erg snel door de douane heen en stonden ineens buiten dus dat was voor iedereen erg fijn. Dus de aankomende dagen verblijven Inge en Chris bij ons en zijn ouders in een B&B vlakbij. In de aankomende dagen zullen wij ze nog wel de mooie plekken van het eiland laten zien.

Tot het volgende verslag en zou deze keer niet zo lang meer wachten :-)