Huisje, auto, inboedel - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robert&Jasmijn Wilde - WaarBenJij.nu Huisje, auto, inboedel - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robert&Jasmijn Wilde - WaarBenJij.nu

Huisje, auto, inboedel

Door: Jasmijn

Blijf op de hoogte en volg Robert&Jasmijn

12 Oktober 2015 | Curaçao, Willemstad

We hebben weer Wifi sinds een paar dagen dus weer tijd voor een update. De laatste weken zijn wij erg druk geweest om alles in orde te krijgen, zo was het wachten op onze inboedel die vast stond bij de douane.. Uiteindelijk is onze inboedel vorige week zaterdag de 3e bezorgd. De mannen die de inboedel uit kwamen pakken waren de dag ervoor bij een collega bezig geweest dus ik had met het helpen daar al kennis gemaakt en kon ze al vertellen hoe ze het beste bij ons appartement konden komen.

En toen was het 3 oktober om 8.00 en kwamen ze met een kleine vrachtwagen met daar achter onze 40 foot container... Even achteruit het straatje door en zo het park op zodat de container letterlijk voor de deur stond. Binnen enkele uren was de container uitgepakt en stonden alle 106 stuks inboedel in ons appartement. En dan beginnen 5 mannen en wij zelf alles uit te pakken en op ze plek te zetten. Ik in de keuken de vele dozen uitpakken en inrichten en Robert met de meubels. Na een lunch en wat gezelligheid zijn de mannen om half 1 weg gegaan en stonden alle meubels (in elkaar) op zijn plek. Zelfs na een middagje doorwerken hadden wij nog maar 6 dozen over die uitgepakt moesten worden.
Het is zo fijn om eindelijk in ons appartement te zitten met onze eigen inboedel. Het is een luxe om te mogen verblijven op papagayo met elke dag schoonmaak maar na 6 weken ben je daar ook wel klaar mee (eigenlijk al wel een paar weken eerder..)

Ondertussen hadden wij ook de Seat weer die veilig uit de container was gekomen maar die nog wel gekeurd, verzekerd, kentekenplaten en belasting voor betaald moest worden..
Normaal gesproken betalen mensen mannentjes ervoor om dat te regelen maar zo eigenwijs als wij zijn wilde wij het zelf proberen, nou ja ik moest het proberen en kon daarna mijn frustratie of verbazing aan Robert uiten.
En zo ging ik op pad eerst naar de Douane voor een watermerk, het klinkt heel wat maar binnen 10 minuten stond ik weer buiten met een stempel op mijn formulier en met de opmerking van de douane medewerker; "pas op voor het water hè!"
Daarna naar het keuringslokaal toe maar deze sluit om 15.30 en natuurlijk was het 15.28 toen wij aan kwamen en dan zit alles al dicht.
Volgende dag weer er naartoe met alle papieren en daar stond ik dan, als enige niet Curaçaoenaar en vrouw... Gelukkig kon de medewerkster enkele woorden Nederlands waardoor ik wist dat ik de formulieren in moest vullen en alle papieren in moest leveren en dan is het wachten op een telefoontje thuis tot dat we langs kunnen komen voor de keuring. Gelukkig die middag al gebeld (normaal duurt het 1 a 2 weken) dat we na het weekend langs kunnen komen.
Dus daar was ik op maandag weer als enigste vrouw, ik kreeg en nummer in mijn handen samen met mijn papieren en ga maar zitten.. na een half uur dacht ik opeens, in het Papiaments (dat is ook de enigste taal waarin het daar gaat) mijn nummer te horen (zie je Ans, die taal cursus is toch nog ergens goed voor geweest ;-) )
Dus dan in een rij staan en weer een half uur wachten en dan kan je betalen voor de keuring en kreeg ik een nieuw formulier in mijn handen om de auto te laten keuren. Met een paar woorden en handen kwam ik er achter dat ik nu met de auto naar de keuring zelf kon gaan. In de auto en een stukje rijden om het industrieterrein met allemaal gaten in de weg en kwam aan bij een gebouwtje waar wat auto's om heen stonden en enkele mensen liepen, voor de rest helemaal geen borden of aanwijzingen. Gelukkig ben ik maar iets verder door gereden en zag toen ineens een man gebaren dat ik naar binnen moest rijden. Daar sta je dan te wachten en niet wetende wat er gaat komen en waar ze naar ga kijken.
Komt en een man die in het Papiaments allemaal dingen begint te zeggen en vragen, dus toch maar lief gevraagd of die ook in het Nederlands kon uitleggen, nou daar ging het dan en hij riep ineens achterelkaar:
Gas, Rem, Knipperlicht, Andere knipperlicht, Toeter, Lampen, Achteruit, Rem, Handrem, vol gas en hard remmen.
Dus daar ging ik dan en deed netjes alles zo snel mogelijk om zijn tempo bij te houden en toen zei hij rij maar door, dus maar even gevraagd waar ik heen moest en ik moest weer omrijden en naar een loket toe.
Netjes de auto neergezet en samen met andere wachtend met 38 graden op een industrieterrein bij een loket waar niemand achter zat en al zat er iemand achter dan kon je het nog niet zien omdat er alleen en kleine opening onderin zat waar papieren doorheen konden.
En na ongeveer 15 min begon er iemand daar achter namen op te noemen en bij de 3e hoorde ik onze naam(het leek er in ieder geval op) en heb ik het formulier maar aangepakt, gelukkig klopte het allemaal en waren we door de keuring heen.
Het was wel heel erg bijzonder om dat allemaal zelf te doen en dat het allemaal is gelukt.
Daarna nog even 2u bij de verzekering gezeten en Robert heeft de dag erna de belasting betaald op kantoor waar hij ook werkt en daar hebben wij ook de Curaçaose kentekenplaten ontvangen! Het is wel echt anders dan in Nederland en we zijn blij dat het allemaal gelukt is!

Wij hebben ondertussen een week geleden een nieuwe auto gekocht, zoals Robert het noemt is het zijn American Dream! En dat terwijl het eigelijk mijn auto is om rond te rijden over het eiland. Maar onze Chevrolet Trailblazer is een hele fijne auto, ook al is de grote van de auto nog steeds wel even wennen met bijna 2 meter breed en bijna 5 meter lang. Hij rijdt wel echt geweldig dus we zijn er blij mee!

Afgelopen vrijdag hebben wij een borrel gehouden en iedereen uitgenodigd om te komen eten als een soort housewarming. Erg gezellig dat iedereen er was en daarna met ze alle door naar Kensington! Heerlijk met je voeten in het zand genieten van de muziek.

Over 2 weken komt het eerste bezoek bij ons en dat is mijn broer Wouter. We hebben er wel zin in ook omdat het leuk is om alles in het echt te laten zien. Daarna komen er nog vele andere vrienden en familie bij ons langs en zien wij de maanden langzaam vol raken, Toch leuk dat iedereen langs wilt komen en natuurlijk mee genieten van de sfeer en warmte op curacao. Ondertussen zijn we al blij dat het dagelijks 33 graden is en geen 38 of meer.

  • 12 Oktober 2015 - 19:21

    Lian Joosse:

    Hoi Jasmijn en Robert,

    Leuk om weer iets van jullie te horen!
    Jasmijn wat knap van je hoe je het allemaal aan gaat.
    vooral met die hitte is het heel wat. Ben ook zo benieuwd hoe jullie erbij wonen!
    Hier alles goed! Hopelijk horen we over een poosje weer iets.

    Liefs van ons. Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert&Jasmijn

Op 23 augustus vertrekken wij voor 13 tot 18 maanden naar Curacao. Via deze weg willen wij jullie op de hoogte houden van ons avontuur daar.

Actief sinds 05 Aug. 2015
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 8602

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 01 Oktober 2017

Curacao

Landen bezocht: